Het concept van deze reizende biënnale is de rijke en creatieve verbeelding van Europese en Aziatische textielkunstenaars te tonen aan de hand van hun specifieke culturen.
Asia-Europe 5 wordt, net als editie 4 in 2019, georganiseerd door Marika Szaraz en Raija Jokinen. Het Musée des arts de la Marionnette (Doornik) en La Manufacture (Roubaix- FR) sluiten zich bij TAMAT aan om het tentoonstellingsparcours te vervolledigen.
Wij verzoeken u nota te nemen van de volgende praktische informatie:
DOORNIK : Een combiticket geeft toegang tot de tentoonstellingen van TAMAT en het Museum voor Poppenspelkunst. Het kan alleen worden gekocht bij de TAMAT kassa of online.
ROUBAIX: Voor de Manufacture is een apart ticket te koop ter plaatse of via hun website.
De openingstijden kunnen variëren naargelang het museum en het seizoen. Wij nodigen u uit de rubriek Bezoek aan het museum te raadplegen om uw bezoek voor te bereiden.
Kunst brengt mensen, tradities en vaardigheden samen
36 kunstenaars uit China, Zuid-Korea en Japan voor Azië, en uit Europese landen – België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Groothertogdom Luxemburg, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk – presenteren hun meest recente werken in een interculturele dialoog waarin weefsels, vezels, technieken en texturen met elkaar verweven zijn. De aan Asia Europe 5 deelnemende kunstenaars hebben een gedegen kennis van de traditionele technieken die in de textielkunst en de kunstnijverheid worden gebruikt, maar de tentoonstelling laat zien dat zij ook in staat zijn nieuwe en unieke kunstwerken te ontwikkelen, zowel visueel als technisch.
Techniek als taal
De visie van Erny Piret betreft werken waarin de kunstenaar uitsluitend de techniek gebruikt om zich uit te drukken. Naast de «matière première» is ook het werkproces in deze vijfde editie nog steeds van groot belang. De gebruikte technieken zijn vaak eenvoudig: weven, naaien, borduren, twijnen, knopen, knippen of lijmen. De werken hebben vaak volgende punten gemeen: de herhaling, het langzame ritme en de tijd die aan het maken van het werk wordt besteed. De focus op de eigen wereld, in dit geval een universum gecreëerd door het materiaal, de techniek en het resulterende kunstwerk, leidt vaak tot filosofische bespiegelingen over kwesties als materialiteit en spiritualiteit, waarden, het milieu en de natuur.