Van 18 juni tot 11 september organiseert Intersections in Doornik zijn tweede triënnale voor hedendaagse kunst: BORDER.
Een reeks openluchttentoonstellingen in drie musea, waaronder TAMAT, om onze ervaringen met grenzen – intieme en politieke, heden en verleden – in vraag te stellen.
In het kader van de tentoonstelling Intersections heeft TAMAT een reeks stukken uit haar collecties belicht met als thema Border. De werken, van de Middeleeuwen tot heden, illustreren het begrip grens in de breedste zin van het woord, of het nu gaat om een esthetische, technische, filosofische, sociale of politieke grens. Elk werk vertelt een verhaal, dat van zijn schepper en van de periode waarin het werd gemaakt, en is nauw verbonden met de gevoeligheid en de context van de hedendaagse wereld, en brengt boodschappen over identiteit, grens en vrijheid.
Op uitnodiging van TAMAT presenteert de plastisch ontwerper Olivier Reman nieuwe creaties, waaronder een werk met driekleurig haakwerk en een foto die vragen oproept over de geschiedenis van België.
Voor de gelegenheid worden de heraldische wandtapijten met het wapen van Adrien de Croÿ, erkend als “Schat” door de Federatie Wallonië-Brussel, en andere oude werken in de kijker gezet.
Op de tweede verdieping wordt een reusachtig tapijt tentoongesteld dat wordt toegeschreven aan de Koninklijke en Keizerlijke manufactuur Piat Lefebvre uit Doornik (1779-1887). Dit is een gelegenheid om de boodschap die zij uitdraagt en de geschiedenis van deze prestigieuze kunstindustrie in de Napoleontische tijd terug te vinden, dankzij talrijke externe bruiklenen.
Hoe werd nationale geschiedenis geschreven in de nasleep van de revolutie? Met welke symbolen en kleuren wordt het versierd? Hoe evolueren de mythen en historische figuren die de imaginaire identiteit van België hebben gevormd vandaag? Dit zijn allemaal vragen die de tentoonstelling oproept.