TAMAT onthult een weinig bekend kunstambacht dat Doornik twee eeuwen lang beroemd maakte : de vervaardiging van tapijten op voet. De aankoop van een uitzonderlijk en zeldzaam tapijt in Empirestijl uit 1810 door de stad Doornik en de schenking van een ander tapijt uit de jaren 1950 en 1960, beide vervaardigd in Doornik, vervolledigen deze tentoonstelling over de fabriek.
Het Empire-tapijt, dat in mei 2020 door Thierry de Maigret bij Drouot op de Parijse kunstmarkt werd geveild, had veel te bieden: het werd destijds geproduceerd door de internationaal vermaarde tapijtfabriek Piat-Lefebvre en is relatief zeldzaam. Het was een unieke gelegenheid voor de stad Doornik om te proberen een belangrijk element van haar erfgoed te verwerven en deze manufactuur, gevestigd in de Rue des Clairisses, uit de schaduw te halen, geïnitieerd dankzij het ondernemerschap van Piat-Lefebvre en vervolgens van zijn zonen, die tussen 1787 en 1887 een eeuw lang actief waren.
Dit textielstuk, dat uitzonderlijk groot is (5m x 7m), doet duidelijk denken aan de luxe van de meubilering in de paleizen van het Napoleontische tijdperk.
Dankzij bruiklenen van verschillende partners is de context ruimschoots gedocumenteerd met een reeks voorwerpen: gouache-modelgidsen, plannen en notariële akten, foto’s, enz. Deze elementen van het plaatselijke erfgoed getuigen van de intense activiteit van de fabriek.
Het Doornikse tapijtavontuur werd echter voortgezet dankzij andere fabrieken, waaronder die van Paul Dumortier et Fils, en vervolgens, aan het begin van de 20e eeuw, het bedrijf van Jules Leveugle, wiens activiteit werd voortgezet door zijn zoon en kleinzoon tot het einde van de jaren 1970.
Onlangs werd een door Louis Leveugle Doornik gesigneerd tapijt aan TAMAT geschonken, waardoor de tentoonstelling een moderner historisch en artistiek perspectief krijgt. Het tapijt is fijn versierd en dateert uit de jaren vijftig en zestig, met motieven uit de keizertijd.
De verwantschap tussen deze fabrieken getuigt van een gevestigde traditie in Doornik van kwaliteitstapijten op voet en de iconografie ervan gedurende twee eeuwen.